بازگشت برخی شرکت های خارجی به ایران


اتفاقی که در حال وقوع است بهبود شرایط بین المللی به نفع کشور است که سبب شده تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ایران به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور بیشتر شود …

اتفاقی که در حال وقوع است بهبود شرایط بین المللی به نفع کشور است که سبب شده تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ایران به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور بیشتر شود ...

معاون وزیراقتصاد درباره شایعات مطرح شده درباره برکناری اش گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و همچنان در سمت معاون وزیر در حال خدمت هستم. بهروز علیشیری درباره احتمال جایگزینی فرهاد دژپسند به جای وی نیز تصریح کرد: من چنین چیزی نشنیده ام و فعلا خبر و اخبار برکناری ام را تکذیب میکنم؛ البته چنین چیزی فعلا به من ابلاغ نشده است. 
 وی در ادامه درباره دلابل ورود سرمایه های خارجی به کشور نیز گفت: "جذب سرمایه خارجی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن شرایط بین المللی است . در سالهای گذشته این متغیر به سبب شرایط بین المللی در اختیار ما نبود و متغیری غیرقابل کنترل بوده است.این در حالی است که با توجه به تحولات اخیر شرایط در حال بهبود است."
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی ادامه داد: اتفاقی که در حال وقوع است بهبود شرایط بین المللی به نفع کشور است که سبب شده تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ایران به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور بیشتر شود ؛ البته برخی از شرکتهای خارجی که اکثرا نفتی هم هستند قرار است به ایران بازگردند.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: البته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این افراد تمایل به حضور دارند ولی هنوز این فرآیند عملیاتی و نهایی نشده است ؛ البته روند ورود خارجی ها به کشور طی ماههای اخیر تسریع شده است.
وی با بیان اینکه از تمایل تا حضور فرآیندی زمان بر و عملیاتی است خاطر نشان کرد: تا عقد قرارداد و اجرای پروژه ها فاصله وجود دارد ولی قدم اول طی شده که همان ابراز تمایل است.
علیشیری در ادامه افزود: تمایل به حضور شرط لازم است ولی کافی نیست.
وی شاخص های اقتصاد کلان، زیرساخت ها، بازار نیروی کار، قابلیت پیش بینی پذیری اقتصاد، ثبات اقتصادی و  بروکراسی اداری و مقررات را از جمله عوامل موثر بر جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی یک پازل است که بایستی مجموعه ای از عوامل دست به دست یکدیگر دهند تا شرایط فراهم شود.
علیشیری با بیان اینکه یکی از اقدامات مناسب در جذب سرمایه گذاری خارجی یک مصوبه ۱۳ بندی است گفت: این مصوبه به سرمایه گذاران داخلی که با سرمایه گذاران خارجی مشارکت می کنند اجازه می دهد تا ازصندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند.
وی حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی را مقدمه حضور سرمایه گذاران خارجی عنوان کرد و گفت: تمام همت باید این باشد که محیط اقتصاد ملی را برای حضور کم هزینه، پربازده، با طراوت و با نشاط بخش خصوصی مهیا کنیم.
  علیشیری در خصوص جایگزینی دکتر دژپسند به جای وی گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و همچنان در سمت معاون وزیر در حال خدمت می اشم.
گفتنی است بهروز علیشیری از جمله مدیرانی است که هنوز توسط دولت جدید تغییر نکرده است. شواهد و برخی از اخبار نشان میدهد به احتمال فراوان طی روزها و هفته های آینده فرهاد دژپسند از دوستان طیب نیا جایگزین بهروز علیشیری شود.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



سه شنبه 14 آبان 1392